ضرورت به‌کارگیری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

پیام هشدارآمیز رییس سازمان / ضرورت به‌کارگیری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

هشدار؛ هشدار؛ هشدار

خطر جدی است؛ تنها راه چاره به‌کارگیری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و رعایت مباحث مقررات ملی است

تردید ندارم که عشق مردم ایران و مهندسان به سرزمین مادری‌شان از  “پیِ‌ رنگی”  نیست و از همین رو بود که در پی زمین‌لرزه رودبار و منجیل این عشق منجر به تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شد و پس از زلزله بم به تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون رهنمون گردید.

هشدارها جدی است؛ در سراسر کشور و استان فارس؛ در سال‌های گذشته در کوهمره سرخی، خان‌زنیان و هفته گذشته در شهرستان بیرم  لارستان فارس با ۷/۵ ریشتر

همکاران عزیز؛ اعضای محترم طراح، ناظر و مجری سازمان!

قانون، اجرای مبانی بنیادین: ایمنی، بهداشت، آسایش، صرفه اقتصادی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را بر شانه‌های مسئولیت‌پذیر ما و شما گذاشته است. بی‌شک نمی‌توان بدون همدلی و پافشاری بر اخلاق حرفه‌ای و ارتقاء دانش فنی روز و مهم‌تر از همه ارائه خدمات مهندسی موثر و مطلوب به بهبود و بالابردن کیفیت ساخت و ساز دست‌یافت .

فرهیختگان استان، سرمایه‌گذاران و مالکان ارجمند!

ایمنی خانواده عزیز شما طی سالیان آتی در گرو استفاده از خدمات مهندسی مطلوب و پرداخت حق‌الزحمه اندک خدمات مهندسی (طراحی، نظارت، اجرا) است که در مقابل سایر هزینه‌های ساخت‌و‌ساز سهم ناچیزی دارد؛ آن را هزینه نپندارید بلکه آسایش و امنیت شما و خانواده عزیزتان را تضمین خواهد ‌نمود. چرخه اقتصادی صنعت ساختمان گرچه این روزها حال مساعدی ندارد و در رکودی تورمی به سر می‌برد لکن همان که امروز هم پابرجاست به یاری و تلاش شما بزرگواران بوده است . می‌دانیم که با وقوع زمین‌لرزه‌های سهمگین خسارتی قطعاً  بس دهشتناک به ساختمان‌های غیر استاندارد و کژساخت وارد آید و جان‌ عزیزان بسیاری در معرض خطر قرار گیرد .

چه لذتی بالاتر از آنکه با اجرای ساختمان‌ها مطابق تمامی استانداردهای مندرج در اسناد و تجربه‌های موفق، از این فجایع پیش‌گیری کرد؟ چه آرامشی خواهید داشت اگر پس از زمین‌لرزه‌ای ساختمان شما، نمونه‌ای شود از مقاومت در برابر این قدرت شگفت و ویرانگر زمین و چه حس غرور و افتخاری شما را در بر خواهد گرفت؟

مدیران بزرگوار و تلاش‌گران دستگاه‌های اجرایی، قضایی و شوراهای اسلامی شهر و روستا!

نظارت و پشتیبانی از اجرای قانون برعهده شماست. رسالت دشوار و شاید گاه ناسازگاری را می‌بایست راهبری کنید. از یک سو گسترش بهنجار ساخت و ساز و افزایش اشتغال و از سوی دیگر پیشگیری از سوء استفاده‌های محتمل و هستند افرادی که بخواهند با عدم رعایت ضوابط و مقررات و قانون‌گریزی، سودهای سرشاری را کسب کنند . بنابراین ادراک و تحقق این رسالت هم عزمی جدی و قدم‌هایی استوار می‌طلبد.

اعتقاد راسخ دارم همگی با هم، چونان ارکان پایه‌‌ای ساخت‌و‌ساز، چنان‌چه یکدل و هم‌سخن و همراه شویم، خواهیم توانست بر این تنگناها و دشواری‌ها فائق آمده و جلوی خطرهای پیش رو را بگیریم.

خدایا چنان کن سرانجام کار    تو خشنود باشی و ما رستگار

                                                                                                                          سیدمرتضی سیف‌زاده

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس

خرداد ۱۳۹۹

 

 

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند * نام شما

شیراز، چهارراه زرگری، ساختمان بارانا، طبقه هشتم، واحد 86
071-36384752