صرفنظر از مقاومت طراحی و تعیین شده بتون که عبارتست از نتیجه ی حاصل از آزمایش مقاومت فشاری نمونه های مکعبی یا استوانهای ۷ و ۲۸ روزه بتون.

دو عامل دیگر نیز ملاک و ممیزه بتون خوب می باشد، اولی دوام و دومی وضع ظاهری بتون که می بایست متراکم و صاف بوده و دارای کمترین خلل و فرج و حباب و ترک باشد.
مقاومت و دوام بتون ناشی از نوع و کیفیت مصالح متشکله از جمله سیمان، مصالح سنگی و آب و نحوه و درصد اختلاط مواد اولیه و ساخت و نگهداری آن بوده لیکن عوامل مؤثر در ایجاد ترک و دوام کمتر در بتون بشرح زیر می باشد :
الف- اسلمپ بالای بتون- در صورت شل بودن بتون بعد از تبخیر آب های مازاد بتون منقبض شده و ترک های مویی و بعضا” ترکهای بزرگتر در بتون ایجاد می نماید.
ب- ارزش ماسه ای – با اینکه مقررات استاندارد ایران ماسه شسته با ارزش ماسه ای ۷۲ را جهت تهیه بتون کافی دانسته لیکن براساس تجارب بدست بتون هایی که با ماسه های با ارزش ماسه ای کمتر از ۸۰ الی ۸۵ تهیه گردد , ترک های مویی درفواصل کمتر از یکمتر بتون ایجاد می گردد. ( غالبا” همین بتونهای ترک دار نیز می توانند مقاومت فشاری استاندارد را تأمین نماید. )
ج – از موارد دیگری که در بتونهای با مقاومت استاندارد جزو معایب بتون محسوب و در دوام بتون مؤثر است ترکیب و منحنی دانه بندی مصالح سنگی بتون می باشد.
د – زمان مصرف – از موارد دیگری که در مقاومت و دوام بتون مؤثر است زمان مصرف آن می باشد بطوریکه بتون تولیدی هرچه سریعتر مصرف گردد دارای مقاومت بیشتری بوده و ترک های کمتری خواهد داشت.
ه –  نوع سیمان و نگهداری بتون- نوع سیمان مصرفی و روش نگهداری بتون بخصوص در هوای گرم در مقاومت و دوام بتون مؤثر بوده و غالبا” توصیه می گردد.
اولا” : در سازه ها و فصول مختلف نوع و تیپ سیمان مصرفی متناسب با شرایط سازه بتونی و درجه حرارت محیط انتخاب گردد.
ثانیا” : بتون ریخته شده در هوای گرم باید بطرق مختلف  محافظت شده و گرمای ایجاد شده در بتون که ناشی از واکنش های شیمیائی آن می باشد از آن گرفته شود ( اصطلاحا” نسوزد ) نگهداری بتون در هوای زیر ۴ درجه سانتیگراد نیز توصیه نمی گردد.
در کشور ما تاکنون کمبود سیمان موجب می گردید که تولیدکنندگان بتون و سازندگان سازه های بتونی حق انتخاب نداشته و از اولین سیمانی که امکان تهیه آنرا داشتند استفاده می نمودند .
حال خوشبختانه بدلیل تأسیس کارخانه ها و ایجاد خطوط تولیدی متعدد امکان تأمین سیمان با مشخصات متنوع تر ممکن گردیده است

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند * نام شما

شیراز، چهارراه زرگری، ساختمان بارانا، طبقه هشتم، واحد 86
071-36384752